Μετρό μέχρι το 2023, με τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου κατά χώραν

 Η πόλη μας, εν μέσω οικονομικής κρίσης, δέχθηκε ένα πολύτιμο δώρο από τους προγόνους της, τα μοναδικά παγκοσμίως αρχαιολογικά ευρήματα στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό, συνολικής επιφάνειας 1513τμ., υλικά τεκμήρια της δομής και της οργάνωσης της δεύτερης πόλης στη βυζαντινή αυτοκρατορία, της Θεσσαλονίκης, που μόνο η Κωνσταντινούπολη θα μπορούσε να ανταγωνιστεί. Όπου όμως, αν σώζονται, είναι βαθιά θαμμένα, άγνωστο και αμφίβολο αν κάποτε αποκαλυφθούν. Ευρήματα που, εφόσον όμως διατηρήσουν την αυθεντικότητα και την ακεραιότητά τους, θα ενισχύουν την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης ως βυζαντινή πόλη. Μαζί με τις εκκλησιές και τα τείχη της, ενταγμένα στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, την αρχαία αγορά και το Γαλεριανό συγκρότημα, τις κρήνες, τα λουτρά, τις κινστέρνες και τόσα άλλα αρχαιολογικά κατάλοιπα, διάσπαρτα στον αστικό ιστό, μπορούν να έχουν κρίσιμο ρόλο στην οικονομική ανάπτυξή της εις το διηνεκές.

Η Απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού να αποσπαστούν οι αρχαιότητες αυτές προκειμένου να κατασκευαστεί ο σταθμός και να επανατοποθετηθούν στερεί από τη Θεσσαλονίκη το πλεονέκτημα αυτό της πόλης, καθώς θα μετατρέψει τον χώρο από αρχαιολογικό, με τα επάλληλα στρώματα της ιστορίας του και τα άυλα στοιχεία της ζωής των κοινωνιών που για αιώνες τα κατοίκησαν, σε εκθεσιακό, θα ξεριζώσει ένα κομμάτι της πόλης και θα το μετατρέψει σε σκηνογραφική εγκατάσταση που θα κοσμεί τους χώρους του σταθμού.

Η  κατασκευή του σταθμού, με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων, που ήταν σε εξέλιξη,  σταμάτησε τον Σεπτέμβριο του 2019, με την αιτιολογία του μη εφικτού της κατασκευής, χωρίς ουσιαστική τεκμηρίωση και με το επιχείρημα της λειτουργίας της γραμμής του μετρό τον Απρίλιο του 2023 μαζί με τον σταθμό Βενιζέλου. Ένα χρόνο μετά δεν έχει γίνει καμιά ουσιαστική πρόοδος στο έργο και δεν έχει ακόμα ούτε καν εγκριθεί η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης.

Σημειώνουμε ότι μετά την απόσπαση θα ακολουθήσουν εργασίες κατά τις οποίες είναι αποδεδειγμένο ότι θα αποκαλυφθούν δύο ακόμα αρχαιολογικά στρώματα της πόλης, της ρωμαϊκής και ελληνιστικής περιόδου για τα οποία θα πρέπει να ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία, της μελέτης, εισαγωγής στο ΚΑΣ και έκδοσης Απόφασης για την τύχη τους. Πώς μπορεί λοιπόν να μας διαβεβαιώσει η Αττικό Μετρό για το χρονοδιάγραμμα των απαιτούμενων εγκρίσεων που θα απαιτηθούν για τις επόμενες αποσπάσεις ή και καταστροφές αρχαιοτήτων, πέρα βέβαια από τον χρόνο που θα αποδειχθεί αναγκαίος για την κατασκευή του σταθμού και για τον χρόνο παράδοσής του; Και επομένως πώς μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι η γραμμή του μετρό θα λειτουργήσει η βασική γραμμή σε όλο το μήκος της μέχρι το 2023 με τον σταθμό Βενιζέλου;

Μέχρι το 2023, και νωρίτερα ίσως, μπορούμε να έχουμε την γραμμή του μετρό σε όλο το μήκος της, χωρίς, προσωρινά, τη λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου, με την κατασκευή του σταθμού χωρίς την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων.